Kun for erhvervsdrivende  

 

Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest

Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest

Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.

Hvilke krav skal du opfylde, og hvordan opfylder du dem? Vi har samlet svarene til dig, så du kan blive klar til at opfylde de nye regler, når de træder i kraft til næste år.

To krav skal opfyldes

Arbejdsmiljøloven er ændret, så du skal søge autorisation fra Sikkerhedsstyrelsen. Før du søger om autorisation, skal du leve op til disse 2 krav:

  • Du skal have en godkendt, faglig ansvarlig i din virksomhed
  • Du skal lave et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem

Få en godkendt faglig ansvarlig

Den faglige ansvarlige skal sikre, at der under arbejdet med asbest er korrekt bemanding, og at kollegaerne får den rigtige instruktion. Derudover skal den ansvarlige føre tilsyn med arbejdet med asbest, så det for eksempel overholder asbestreglerne

Arbejde med asbest

Du skal ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt, og en godkendelse kræver:

  • At du er tilknyttet virksomheden i mindst 30 timer om ugen indenfor virksomhedens normale arbejdstid, så du kan sikre instruktioner, bemanding og tilsyn
  • 4-dages AMU-arbejdsmarkedsuddannelse i nedrivning af asbestholdigt materiale, inklusiv den kompetencegivende prøve
  • Supplerende, kort AMU-arbejdsmarkedsuddannelse med kompetencegivende prøve

Du finder AMU-kurserne her.

Asbest

Udarbejd et kvalitetsledelsessystem for virksomheden

Et kvalitetsledelsessystem er din virksomheds egenkontrolsystem.

Den skal:

  • Beskrive hvordan du arbejder med nedrivning af asbestholdigt materiale
  • Evaluere på, om arbejdets udførelse overholder Arbejdstilsynets regler om arbejde med asbest.

Din virksomhed kan udforme den selv eller få assistance fra en ekstern virksomhed.

Efter udarbejdelsen skal den forhåndsgodkendes af én af de uafhængige kontrolinstanser, som Sikkerhedsstyrelsen har godkendt til opgaven. Du kan på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside holde dig orienteret om, hvilke kontrolinstanser, der er godkendt til opgaven.

Når kvalitetsledelsessystemet er trådt i kraft, er det også kontrolinstansens opgave, at efterprøve systemet løbende.

Sådan forholder du dig nu

Hold dig orienteret hos Arbejdstilsynet og Sikkerhedsstyrelsen. Her kan du finde bekendtgørelser, ligesom du hos Arbejdstilsynet kan få vejledning i, hvordan du får autorisationen.

Hvad med ikke-autoriserede virksomheder?

Fra 1. januar 2025 må ikke-autoriserede virksomheder kun fjerne asbestholdigt materiale, hvis det er en kortvarig opgave. Det kan for eksempel være, når en tagplade skal fjernes.

Vil du vide mere?

Hold dig opdateret på de nye regler

Du kan holde dig opdateret om de nye regler hos Arbejdstilsynet. Vores sikkerhedsspecialister kan også vejlede dig om arbejdet med asbest, inklusiv de nye regler.

Kontakt specialisterne

Få et overblik over værnemidler

De korrekte værnemidler til arbejde med asbest afhænger for eksempel af, om du skal arbejde ude- eller indendørs. Vi har samlet et overblik over værnemidler, hvor du også kan få mere viden om arbejde med asbest.

Se overblikket

 

Nyeste artiker

VÆRD AT VIDE OM FØRSTEHJÆLPSUDSTYR

15-12-2025Førstehjælp er en vigtig del af arbejdsmiljøet. Ikke kun i nødsituationer, men som en fast del af den daglige sikkerhedskultur. Arbejdstilsynet stiller klare krav til, hvordan virksomheder skal forholde sig til førstehjælpsudstyr og beredskab. Her får du et overblik over, hvad der er værd at vide. Overblikket er ikke udtømmende. For yderligere information henvises til Arbejdstilsynets hjemmeside.

Læs mere

KEMIHÅNDTERING PÅ ARBEJDSPLADSEN: HVAD SIGER LOVEN?

15-12-2025Forkert håndtering af kemiske produkter kan medføre alvorlige sundheds- og sikkerhedsrisici. Derfor er det afgørende at følge gældende regler og procedurer for opbevaring, brug og dokumentation. I Danmark er der klare krav om kemihåndtering på arbejdspladsen, der skal sikre, at dine medarbejdere ikke udsættes for unødvendig fare.

Læs mere

KENDER DU STOP-PRINCIPPET FRA ARBEJDSTILSYNET?

15-12-2025STOP-princippet er en metode fra Arbejdstilsynet, der bruges til at forebygge og reducere risici på arbejdspladsen i forbindelse med kemiske stoffer og materialer. Her får du en kort gennemgang af, hvad hvert trin betyder – og hvordan Würth kan hjælpe dig med at gøre principperne til praksis.

Læs mere

Nyhedsbrev

 

TIlmeld dig Nyhedsbrevet

Få fingrene først på eksklusive nyheder og skarpe tilbud! Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå ikke glip af den nyeste viden.

Tilmeld dig nu