Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest
Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.
Hvilke krav skal du opfylde, og hvordan opfylder du dem? Vi har samlet svarene til dig, så du kan blive klar til at opfylde de nye regler, når de træder i kraft til næste år.
Du skal ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt, og en godkendelse kræver:
- At du er tilknyttet virksomheden i mindst 30 timer om ugen indenfor virksomhedens normale arbejdstid, så du kan sikre instruktioner, bemanding og tilsyn
- 4-dages AMU-arbejdsmarkedsuddannelse i nedrivning af asbestholdigt materiale, inklusiv den kompetencegivende prøve
- Supplerende, kort AMU-arbejdsmarkedsuddannelse med kompetencegivende prøve
Du finder AMU-kurserne her.
Sådan forholder du dig nu
Hold dig orienteret hos Arbejdstilsynet og Sikkerhedsstyrelsen. Her kan du finde bekendtgørelser, ligesom du hos Arbejdstilsynet kan få vejledning i, hvordan du får autorisationen.
Hvad med ikke-autoriserede virksomheder?
Fra 1. januar 2025 må ikke-autoriserede virksomheder kun fjerne asbestholdigt materiale, hvis det er en kortvarig opgave. Det kan for eksempel være, når en tagplade skal fjernes.
Nyeste artiker
15-12-2025Førstehjælp er en vigtig del af arbejdsmiljøet. Ikke kun i nødsituationer, men som en fast del af den daglige sikkerhedskultur. Arbejdstilsynet stiller klare krav til, hvordan virksomheder skal forholde sig til førstehjælpsudstyr og beredskab. Her får du et overblik over, hvad der er værd at vide. Overblikket er ikke udtømmende. For yderligere information henvises til Arbejdstilsynets hjemmeside.
15-12-2025Forkert håndtering af kemiske produkter kan medføre alvorlige sundheds- og sikkerhedsrisici. Derfor er det afgørende at følge gældende regler og procedurer for opbevaring, brug og dokumentation. I Danmark er der klare krav om kemihåndtering på arbejdspladsen, der skal sikre, at dine medarbejdere ikke udsættes for unødvendig fare.
15-12-2025STOP-princippet er en metode fra Arbejdstilsynet, der bruges til at forebygge og reducere risici på arbejdspladsen i forbindelse med kemiske stoffer og materialer. Her får du en kort gennemgang af, hvad hvert trin betyder – og hvordan Würth kan hjælpe dig med at gøre principperne til praksis.





