Kun for erhvervsdrivende  

 

VÆRD AT VIDE OM FØRSTEHJÆLPSUDSTYR

VÆRD AT VIDE OM FØRSTEHJÆLPSUDSTYR

Førstehjælp på arbejdspladsen handler om mere end plaster og forbindinger – det handler om ansvar, beredskab og sikkerhed. Denne blog samler alt der er værd art vide om førstehjælpsudstyr.

Førstehjælp er en vigtig del af arbejdsmiljøet. Ikke kun i nødsituationer, men som en fast del af den daglige sikkerhedskultur. Arbejdstilsynet stiller klare krav til, hvordan virksomheder skal forholde sig til førstehjælpsudstyr og beredskab. Her får du et overblik over, hvad der er værd at vide. Overblikket er ikke udtømmende. For yderligere information henvises til Arbejdstilsynets hjemmeside.

FØRSTEHJÆLPSUDSTYR ER ET LOVKRAV

Alle arbejdspladser skal være udstyret med passende førstehjælpsudstyr, som er tilpasset virksomhedens risici og antallet af medarbejdere. Det betyder, at udstyret ikke bare skal være til stede, det skal være relevant og tilstrækkeligt. Udstyret skal:

  • Være let tilgængeligt
  • Være tydeligt markeret.
  • Vedligeholdes og suppleres af en ansvarlig person eller funktion.

Det er ikke nok at have udstyret – der skal også være klare procedurer for:

  • Hvem der vedligeholder og kontrollerer udstyret
  • Hvordan udstyret suppleres ved brug eller udløb
  • Hvad medarbejderne skal gøre i tilfælde af ulykker
SKILTE OG PLACERING

Førstehjælpsudstyret skal placeres, så det er nemt at finde og i en passende højde og synsvinkel, så det er synligt for alle – også i travle eller komplekse arbejdsmiljøer.

Det skal tydeligt angives med skiltning, hvilken type udstyr som der er til stede. Skiltningen skal være iøjnefaldende og udstyret bør være placeret ved indgange til områder med forhøjet risiko eller tæt på arbejdsprocesser, hvor der er særlig fare for ulykker.

SÅDAN VÆLGER DU DET RIGTIGE FØRSTEHJÆLPSUDSTYR

På arbejdspladsen skal der forefindes det førstehjælpsudstyr, der er passende i forhold til de konkrete forhold på den enkelte arbejdsplads, dvs. i forhold til de risici, der er ved det arbejde, som udføres, og det antal medarbejdere, der er til stede.

Passende førstehjælpsudstyr kan for eksempel være:

  • Øjenskylleflasker, hvis der er risiko for kontakt med kemiprodukter.
  • Forbindingskasser, hvis der er risiko for rifter eller for at skære sig.

Se hele vores udvalgt af førstehjælpsudstyr nedenfor:

 

Nyeste artiker

KEMIHÅNDTERING PÅ ARBEJDSPLADSEN: HVAD SIGER LOVEN?

15-12-2025Forkert håndtering af kemiske produkter kan medføre alvorlige sundheds- og sikkerhedsrisici. Derfor er det afgørende at følge gældende regler og procedurer for opbevaring, brug og dokumentation. I Danmark er der klare krav om kemihåndtering på arbejdspladsen, der skal sikre, at dine medarbejdere ikke udsættes for unødvendig fare.

Læs mere

KENDER DU STOP-PRINCIPPET FRA ARBEJDSTILSYNET?

15-12-2025STOP-princippet er en metode fra Arbejdstilsynet, der bruges til at forebygge og reducere risici på arbejdspladsen i forbindelse med kemiske stoffer og materialer. Her får du en kort gennemgang af, hvad hvert trin betyder – og hvordan Würth kan hjælpe dig med at gøre principperne til praksis.

Læs mere

5 TIPS DER SÆTTER STYR PÅ DINE KEMIPRODUKTER

13-11-2025Når du bruger kemiprodukter på arbejdspladsen, følger der en række udfordringer med – men det behøver ikke være kompliceret. Med de rigtige værktøjer og løsninger, kan du både øge sikkerheden, skabe bedre overblik og spare tid og penge. ​

Læs mere

Nyhedsbrev

 

TIlmeld dig Nyhedsbrevet

Få fingrene først på eksklusive nyheder og skarpe tilbud! Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå ikke glip af den nyeste viden.

Tilmeld dig nu