Hvilke systemer omfatter ADAS?
Hvordan ruster du dig til at varetage opgaver i forbindelse med teknologierne i de nye biltyper på de danske veje?
Hvad er ADAS? Og hvilke systemer og teknologier ligger der bag?
Hvilke systemer omfatter ADAS?
ADAS kan kategoriseres som henholdsvis interne eller eksterne systemer. Interne systemer omfatter udelukkende assistance til bilisten ved hjælp af kommunikation mellem enheder monteret i køretøjet. Eksterne systemer omfatter systemer, som benytter sig af interaktion mellem køretøjer eller mellem køretøj og infrastruktur.
I dag er disse de mest udbredte og kendte ADAS interne systemer:
- Navigationsanlægget med TMC
- Elektronisk Stabilitetskontrol (ESC)
- Bremseassistent
- Dækovervågning TPMS
Derudover er der diverse eksterne systemer; såkaldte ”pre-safe” systemer. Alle styre- og retningsorienterede systemer er afhængige af at ”kende” førerens formodede køreretning og drejekraft for at kunne virke efter hensigten.
Hvilke teknologier bruger ADAS?
Der anvendes en række forskellige teknologier. Samme system kan være baseret på forskellig teknologi afhængigt af køretøjets fabrikat:
- Adaptive Cruise Control (ACC): Radar eller laser
- Lane Departure Warning (LDW): Kamera
- Forward Collision Warning Systems: Radar, laser eller kamera
- Traffic Sign Recognition (TCR): Kamera
- Night Vision and Pedestrian Detection: Termisk kamera og infrarøde sensorer
- Parking Assistance Systems: Radar, kamera og/eller ultrasoniske sensorer
De anvendte teknologier udvikles hurtigt og er afhængig af mærke og model.
Nedenfor er en oversigt over hvilke teknologier der typisk bruges af de forskellige mærker, og hvilken form for kalibrering, der vil være relevant.
Følgende mærker bruger kamera:
- Toyota (statisk kalibrering)
- Kia / Hyundai (statisk kalibrering)
- Mazda Target, Type ll (statisk kalibrering)
- Honda (statisk kalibrering)
- Mitsubishi (statisk kalibrering)
- Subaru (statisk kalibrering)
- Jaguar (dynamisk kalibrering)
- Landrover (dynamisk kalibrering)
- Ford (dynamisk)
Følgende mærker bruger radar:
- BMW (statisk kalibrering)
- FCA (statisk kalibrering)
- Nissan (statisk kalibrering)
- VAG Group (statisk kalibrering)
Nyeste artiker
23-09-2024I Bygningsreglementet (BR18) i DS 490 finder du lydklasser, som angiver kriterierne for akustisk kvalitet, herunder grænseværdier for luft- og lydisolation, trinlydniveau, efterklangstid og indendørs støj fra trafik samt tekniske installationer.
09-09-2024Det er et krav, at der udarbejdes en fugtstrategi. Bygherren er ansvarlig for sine bygninger og dermed også for fugtstrategien. En fugtstrategi reducerer antal fejl, og det nedbringer byggetiden og omkostninger.
22-08-2024Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.