AFBALANCERING ER IKKE BARE AFBALANCERING
På med nogle nye dæk, hjulet op på afbalanceringsmaskinen og tryk på knappen. Tilføj så de vægtklodser, som maskinen angiver. Det er den simple forklaring – men vil du mere i dybden med afbalancering?
Hvad er ubalance? Hvad skal du være opmærksom på? Og hvad gør du, når standard afbalancering ikke er nok?
Dynamisk ubalance
Dynamisk ubalance ligger i modsætning til statisk ubalance væk fra hjulets centerlinje. Det er faktisk muligt at have et hjul, som er statisk i balance, men som er dynamisk ude af balance. Dette sker netop, fordi ubalancen ligger væk fra hjulets centerlinje, hvilket forårsager sideværts (laterale) udsving.
Dynamisk ubalance måles som to separate værdier på hver side af hjulet. Når afbalanceringsmaskinen sættes i statisk / dynamisk mode, vises de to værdier kombineret med den statiske ubalance.
Hvad skal du være opmærksom på?
Når du afbalancerer, er det en god idé at være opmærksom på dæk og fælges kvalitet, dækfabrikkens kontrol og mærkning, dækmonteringen og meget mere.
Dæk og fælges kvalitet
Dæk og fælge af god kvalitet er som regel det bedste udgangspunkt for et godt match. De fleste dækproducenter har et kvalitetskontrolsystem, der screener for at undgå at dæk med for store tolerancer kommer på markedet. Vælger du samtidig et dæk fra en producent, som også er OE-leverandør, kan du være sikker på, at dækket også er udmålt i forhold til kraftvariation, ubalance og rundhed. Bilfabrikkerne stiller nemlig specielle krav, når de køber dæk ind til deres produktion.
Dækfabrikkens kontrol og mærkning
I dækfabrikkens udgangskontrol bliver dækket bl.a. udmålt for radial kraftvariation, som måles i kg. Kraftvariation måles som forskellen i den feedback dækket giver, når det belastes mod en tromle eller vejunderlag. Her udmåles forskellen fra dækkets blødeste til det stiveste punkt. Dækket monteres på en såkaldt ekspansivt 0-fælg, som kører mod en tromle på 600 mm i diameter med en belastning på 75% af dækkets load-index. Lufttrykket er på 2,5 bar for standarddæk (2,9 bar for XL-dæk).
Nogle producenter sætter efterfølgende et rødt mærke på siden af dækket for dækkets stiveste punkt. Samtidig kontrolleres dækket for rundhed og for statisk ubalance. Ubalancen må generelt ikke overstige 0,5% af dækkets vægt. Nogle producenter sætter et gult mærke på siden af dækket, som angiver dækkets tungeste punkt.
Derudover er det også en god idé at bruge kvalitetsfælge med lave produktionstolerancer.
De fleste biler centrerer på navet med 0,02 – 0,03 mm. Dvs. at bagstyret på afbalanceringsmaskinen, som typisk er en konus, således skal have tilsvarende tolerance. Har konussen et for stor slip på akslen, får du automatisk excentriske værdier med i afbalanceringen, hvilket nemt kan give en statisk ubalance på 20-25 g på det monterede hjul.
Hvad gør du, når standard afbalancering ikke er nok?
Når standard afbalancering ikke er nok, er der brug for yderligere diagnose. Køreoplevelsen er nemlig vigtig for mange bilister, og der skal kun ét hjul til at ødelægge den oplevelse. Samtidig er det sikkert vigtigt for dig på værkstedet, at du leverer et godt stykke arbejde - også til biler som er følsomme over for selv lave tolerancer.
Alt for mange biler kører med dårligt afbalancerede hjul, men med udgangspunkt i det tidligere nævnte kan du komme rigtigt langt med en standard afbalanceringsmaskine af god kvalitet. Men hvad sker der, og hvad kan du gøre, når fabrikstolerancerne på dæk og fælge ikke er i orden, hvis hjulet så ovenikøbet skal monteres på et køretøj, som er sensitiv over for selv lave kraftvariations værdier? Så skal der mere diagnose til.
Vejkraftmåling
Nogle maskiner er udstyret med en trykvalse / tromle, der er i stand til at måle hjulets vejkraft, der, ligesom den radiale kraft variation, måles i forskellen fra det stiveste til det blødeste punkt, målt over 360 grader. Vejkraften, som måles i kg, er summen af hjulets geometriske udslag og radiale kraft-variation, som giver anledning til harmoniske svingninger, som ikke umiddelbart er relateret til vægt, men i stedet i dækkets aftryk mod vejen. Her måles hjulet med en fast kraft på ca. 500 kg og det er derfor vigtigt, at vejkraft målingen foregår ved dækkets korrekte dæktryk.
Vejkraft-diagnosen viser ligeledes, om dækket har den rette placering på fælgen for størst mulige reduktion af vejkraft og dermed bedst mulige komfort. Maskiner med vejkraftmåling kan i de fleste tilfælde også måle dækkets sideføringskraft, altså om der skulle være konstruktionsmæssige afvigelser i dækkets bæltelag, som kan få bilen til at trække til siden. Ved anvendelse af vejkraft-diagnose er det vigtigt, at hjulet er præcist opspændt og specielt bagstyret er 100% korrekt.
Sporing af bilen
Et overset område for mulige vibrationer kan også ligge i ukorrekt sporing. For store afvigelser, specielt i spidsningen på bagakslen, kan føre til vibrationer som ligner ubalance. For store afvigelser i toe-in- og cambervinklerne på bilens bagaksel, kan ligeledes føre til ”hæl og tå” slid.
Uddannelse
Dækket er bilens vigtigste sikkerhedskomponent, og det er derfor også vigtigt, at dækkene kører så godt muligt. Det giver større køreglæde og bidrager samtidigt til sikkerheden. Dæk er ikke bare dæk og derfor kræves det også, at der bliver arbejdet med størst mulig faglighed på området. En mulighed er faglig sparring eller uddannelse/kurser.
Vil du vide mere om afbalancering?
Læs mere i Dækmagasinet nr. 5, juni 2021, hvor Jesper Bo Jørgensen går endnu mere i dybden med afbalancering.
Du kan også kontakte os på telefon 79 32 32 32 for at få faglig sparring om værkstedsudstyr, inklusiv afbalancering.
Nyeste artiker
21-11-2024Den brandhæmmende akryl forhindrer spredning af brand og røg gennem fuger, åbninger og omkring tekniske gennemføringer i brandklassificerede vægge og etageadskillelser i op til 4 timer. Læs mere om hvordan du bruger produktet fra klargøring til påføring.
07-11-2024Vælg en vinterhandske i de rigtige materialer med de nødvendige funktioner. Vi guider dig til, hvad du skal kigge efter.
24-10-2024Du får blandt andet tips til, hvordan du opnår det bedst mulige slutresultat.