Kun for erhvervsdrivende  

AFBALANCERING ER IKKE BARE AFBALANCERING

AFBALANCERING ER IKKE BARE AFBALANCERING

På med nogle nye dæk, hjulet op på afbalanceringsmaskinen og tryk på knappen. Tilføj så de vægtklodser, som maskinen angiver. Det er den simple forklaring – men vil du mere i dybden med afbalancering?

Hvad er ubalance? Hvad skal du være opmærksom på? Og hvad gør du, når standard afbalancering ikke er nok?

Ubalance dæk

Statisk og dynamisk ubalance

Ubalance kan både være statisk og dynamisk ubalance.

Statisk ubalance

Statisk ubalance er, når ekstra vægt er tæt på hjulets centerlinje og forårsager vertikale vibrationer. Statisk ubalance måles derfor som en kraft i hjulets lodrette plan. Stor statisk ubalance kan føre til forringet vejkontakt og derved udgøre en sikkerhedsrisiko.

Statisk ubalance mærkes fra helt lave hastigheder og stiger i intensitet, jo højere rotationshastigheden er. Ud over de kørselsmæssige gener, fører statisk ubalance også til større slid på fjedre og støddæmpere.

 

Dynamisk ubalance

Dynamisk ubalance ligger i modsætning til statisk ubalance væk fra hjulets centerlinje. Det er faktisk muligt at have et hjul, som er statisk i balance, men som er dynamisk ude af balance. Dette sker netop, fordi ubalancen ligger væk fra hjulets centerlinje, hvilket forårsager sideværts (laterale) udsving.

Dynamisk ubalance måles som to separate værdier på hver side af hjulet. Når afbalanceringsmaskinen sættes i statisk / dynamisk mode, vises de to værdier kombineret med den statiske ubalance.

 

Hvad skal du være opmærksom på?

Når du afbalancerer, er det en god idé at være opmærksom på dæk og fælges kvalitet, dækfabrikkens kontrol og mærkning, dækmonteringen og meget mere.

Dæk og fælges kvalitet

Dæk og fælge af god kvalitet er som regel det bedste udgangspunkt for et godt match. De fleste dækproducenter har et kvalitetskontrolsystem, der screener for at undgå at dæk med for store tolerancer kommer på markedet. Vælger du samtidig et dæk fra en producent, som også er OE-leverandør, kan du være sikker på, at dækket også er udmålt i forhold til kraftvariation, ubalance og rundhed. Bilfabrikkerne stiller nemlig specielle krav, når de køber dæk ind til deres produktion.

Dækfabrikkens kontrol og mærkning

I dækfabrikkens udgangskontrol bliver dækket bl.a. udmålt for radial kraftvariation, som måles i kg. Kraftvariation måles som forskellen i den feedback dækket giver, når det belastes mod en tromle eller vejunderlag. Her udmåles forskellen fra dækkets blødeste til det stiveste punkt. Dækket monteres på en såkaldt ekspansivt 0-fælg, som kører mod en tromle på 600 mm i diameter med en belastning på 75% af dækkets load-index. Lufttrykket er på 2,5 bar for standarddæk (2,9 bar for XL-dæk).

Nogle producenter sætter efterfølgende et rødt mærke på siden af dækket for dækkets stiveste punkt. Samtidig kontrolleres dækket for rundhed og for statisk ubalance. Ubalancen må generelt ikke overstige 0,5% af dækkets vægt. Nogle producenter sætter et gult mærke på siden af dækket, som angiver dækkets tungeste punkt.

Derudover er det også en god idé at bruge kvalitetsfælge med lave produktionstolerancer.

Montering af dækket

Uanset dæktypen er det vigtigt, at dækket bliver monteret ”stressfrit” og bliver pumpet på en sådan måde, at dækkets kanttråde ligger rigtigt på fælgens anlægsflader. For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at dækket og fælgen bliver smurt med det for dæktypen rigtige monteringsmiddel.

Stramme dæktyper som UHP- og RunFlat-dæk har en anderledes kanttrådsopbygning og kræver derfor et specialmiddel. Montagen af dækket er altafgørende og helt grundlæggende for hjulets afbalancering og dermed performance på bilen.

Opspænding af hjul

Grundlæggende skal du spænde hjulet op i afbalanceringsmaskinen, som det er monteret på bilens nav. Dvs. med et godt navstyr bagfra, som styrer de statiske kræfter og en trykflange fortil, der modsvarer bilens bolte eller møtrikker, som styrer de dynamiske kræfter.

Afbalancering af dæk

De fleste biler centrerer på navet med 0,02 – 0,03 mm. Dvs. at bagstyret på afbalanceringsmaskinen, som typisk er en konus, således skal have tilsvarende tolerance. Har konussen et for stor slip på akslen, får du automatisk excentriske værdier med i afbalanceringen, hvilket nemt kan give en statisk ubalance på 20-25 g på det monterede hjul.

 

Hvad gør du, når standard afbalancering ikke er nok?

Når standard afbalancering ikke er nok, er der brug for yderligere diagnose. Køreoplevelsen er nemlig vigtig for mange bilister, og der skal kun ét hjul til at ødelægge den oplevelse. Samtidig er det sikkert vigtigt for dig på værkstedet, at du leverer et godt stykke arbejde - også til biler som er følsomme over for selv lave tolerancer.

Alt for mange biler kører med dårligt afbalancerede hjul, men med udgangspunkt i det tidligere nævnte kan du komme rigtigt langt med en standard afbalanceringsmaskine af god kvalitet. Men hvad sker der, og hvad kan du gøre, når fabrikstolerancerne på dæk og fælge ikke er i orden, hvis hjulet så ovenikøbet skal monteres på et køretøj, som er sensitiv over for selv lave kraftvariations værdier? Så skal der mere diagnose til.

Vejkraftmåling

Nogle maskiner er udstyret med en trykvalse / tromle, der er i stand til at måle hjulets vejkraft, der, ligesom den radiale kraft variation, måles i forskellen fra det stiveste til det blødeste punkt, målt over 360 grader. Vejkraften, som måles i kg, er summen af hjulets geometriske udslag og radiale kraft-variation, som giver anledning til harmoniske svingninger, som ikke umiddelbart er relateret til vægt, men i stedet i dækkets aftryk mod vejen. Her måles hjulet med en fast kraft på ca. 500 kg og det er derfor vigtigt, at vejkraft målingen foregår ved dækkets korrekte dæktryk.

Vejkraft-diagnosen viser ligeledes, om dækket har den rette placering på fælgen for størst mulige reduktion af vejkraft og dermed bedst mulige komfort. Maskiner med vejkraftmåling kan i de fleste tilfælde også måle dækkets sideføringskraft, altså om der skulle være konstruktionsmæssige afvigelser i dækkets bæltelag, som kan få bilen til at trække til siden. Ved anvendelse af vejkraft-diagnose er det vigtigt, at hjulet er præcist opspændt og specielt bagstyret er 100% korrekt.

Afbalanceringsmaskiner

Laserscanning

Andre maskiner anvender f.eks. laserscanning for diagnosticering af harmoniske svingninger som følge af højdeslag. Her er maskinen i mange tilfælde udstyret med et optimeringsprogram for dækkets placering på fælgen for opnåelse af bedst mulige kørekomfort.

Statisk optimering

Endelig er der den helt basale måde at optimere dæk og fælg ud fra statiske værdier. Denne metode er selvfølgelig langt mere tidskrævende, men kan hjælpe, såfremt du ikke råder over andet diagnoseudstyr. Her finder du først fælgens statiske ubalance, og efter montering af dækket, hjulets samlede statiske ubalance. Herefter drejes dækket, så de to markerede værdier står 180° over for hinanden. Herefter balanceres der normalt.

Sporing af bilen

Et overset område for mulige vibrationer kan også ligge i ukorrekt sporing. For store afvigelser, specielt i spidsningen på bagakslen, kan føre til vibrationer som ligner ubalance. For store afvigelser i toe-in- og cambervinklerne på bilens bagaksel, kan ligeledes føre til ”hæl og tå” slid.

Uddannelse

Dækket er bilens vigtigste sikkerhedskomponent, og det er derfor også vigtigt, at dækkene kører så godt muligt. Det giver større køreglæde og bidrager samtidigt til sikkerheden. Dæk er ikke bare dæk og derfor kræves det også, at der bliver arbejdet med størst mulig faglighed på området. En mulighed er faglig sparring eller uddannelse/kurser.

 

Vil du vide mere om afbalancering?

Læs mere i Dækmagasinet nr. 5, juni 2021, hvor Jesper Bo Jørgensen går endnu mere i dybden med afbalancering.

Du kan også kontakte os på telefon 79 32 32 32 for at få faglig sparring om værkstedsudstyr, inklusiv afbalancering.

 

 

Nyeste artiker

Guide: Læg en lydstrategi, der overholder lydklassen

23-09-2024I Bygningsreglementet (BR18) i DS 490 finder du lydklasser, som angiver kriterierne for akustisk kvalitet, herunder grænseværdier for luft- og lydisolation, trinlydniveau, efterklangstid og indendørs støj fra trafik samt tekniske installationer.

Læs mere

Værd at vide om fugtstrategi i træbyggeri

09-09-2024Det er et krav, at der udarbejdes en fugtstrategi. Bygherren er ansvarlig for sine bygninger og dermed også for fugtstrategien. En fugtstrategi reducerer antal fejl, og det nedbringer byggetiden og omkostninger.

Læs mere

Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest

22-08-2024Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.

Læs mere

Nyhedsbrev

 

TIlmeld dig Nyhedsbrevet

Få fingrene først på eksklusive nyheder og skarpe tilbud! Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå ikke glip af den nyeste viden.