Gode råd til sikkert arbejde med el- og hybridkøretøjer
Flere og flere el- og hybridkøretøjer kører rundt på vejene og ind på dit værksted. Derfor har vi samlet gode råd til, hvordan du kan sætte sikkerheden i førersædet, når du arbejder med el- og hybridkøretøjer.
Arbejde på el- og hybridkøretøjer er almindeligvis ikke mere farligt end arbejde på benzin- og dieseldrevne køretøjer. Du skal dog tage dine forholdsregler, når du arbejder på et skadet el- eller hybridkøretøj, da du aldrig kan forudse, hvordan en skade vil påvirke batteripakken eller højvoltsystemet. Du bør derfor aldrig arbejde på højvoltsystemer uden den fornødne viden på området og det korrekte udstyr.
4 råd til dig, der arbejder med el- og hybridkøretøjer
Rådene er med udgangspunkt i retningslinjer inden for området.
- Lad det skadede el-/hybridkøretøj stå på en særlig indrettet karantæneplads (min. 5 x 5 meter) uden for værkstedet i mindst 48 timer, inden der arbejdes på den på værkstedet, for at mindske risikoen for følger af en batteribrand
- Indret et sikkerhedsområde, hvor der kan arbejdes på bilen tæt ved porten for at kunne trække det hurtigt ud i tilfælde af, at batteriet bryder i brand. Tænk desuden over risikoen i din arbejdsgang og hvis køretøjet skal løftes
- Lad aldrig et el- eller hybridkøretøj med skadet batteri/højvoltsystem stå på værkstedet natten over eller i weekenden
- Tjek dit sikkerhedsudstyr for huller og revner. Hvis isoleringen er brudt, skal værktøjet udskiftes
Derudover er der her 3 tips, der er gode at følge, når du arbejder med el- og hybridkøretøjer:
- Marker el-arbejdspladsen med indhegning og advarselsskilte for at forebygge ulykker
- Arbejd aldrig alene på strømførende dele. Der skal stå en informeret kollega klar med redningskrogen
- Anvend de korrekte personlige værnemidler, der er godkendt til minimum 1000 volt samt sko med kraftig isolerende gummisål
Sikkert arbejde på skadet el-køretøj
Første – og meget vigtige - trin til sikkert arbejde på skadet el-køretøj er, at følge køretøjsfabrikantens procedure for at låse bilmærket op.
De næste skridt varierer, men her kan du se et tænkt scenarie, der beskriver brug af værktøj af sikkerhedsudstyr. Bemærk, at det ikke er en arbejdsinstruks.
Trin 1
Placer køretøjet i parkeringsposition, fjern nøglen fra køretøjet og sikr køretøjet mod autoriseret adgang
Trin 2
Fastgør et skilt til køretøjet, der signalerer, at køretøjet endnu ikke er låst op, og placer det trekantede skilt på køretøjet
Trin 3
Klargør værktøj og beskyttelsesudstyr (sikkerhedsbriller, isolerede værktøjer, kabelsikring og isolerede handsker)
Trin 4
Deaktiver køretøjets elektriske system (12 V i dette eksempel) ved at frakoble batteriets negative pol og isolere det negative kabel med en kabelsikring
Trin 5
Deaktiver højspændingssystemet ved isoleringsstikket eller isoleringskontakten, og om muligt skal det sikres med en lås, før det tændes igen. (Hvis det er et stik, der kobles fra, skal du opbevare det et sted, der ikke er tilgængeligt for tredjepart).
Trin 6
Kontroller nu at der ikke længere er spænding på køretøjet (afhængig af køretøjsfabrikanten). Processen for dette findes i de relevante dokumenter fra køretøjsfabrikanten.
Trin 7
Placer et skilt på køretøjet, der signalerer, at køretøjet nu er låst op.
Produkter til sikkert arbejde på el- og hybridkøretøjer
Sådan bruger du brandhæmmende akryl
21-11-2024Den brandhæmmende akryl forhindrer spredning af brand og røg gennem fuger, åbninger og omkring tekniske gennemføringer i brandklassificerede vægge og etageadskillelser i op til 4 timer.
Læs mere om hvordan du bruger produktet fra klargøring til påføring.
Læs mere
Hold varmen uden at miste grebet
07-11-2024Vælg en vinterhandske i de rigtige materialer med de nødvendige funktioner. Vi guider dig til, hvad du skal kigge efter.
Læs mere
Fra påføring til hærdning af fugemasser
24-10-2024Du får blandt andet tips til, hvordan du opnår det bedst mulige slutresultat.
Læs mere