Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest
Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.
Hvilke krav skal du opfylde, og hvordan opfylder du dem? Vi har samlet svarene til dig, så du kan blive klar til at opfylde de nye regler, når de træder i kraft til næste år.
To krav skal opfyldes
Arbejdsmiljøloven er ændret, så du skal søge autorisation fra Sikkerhedsstyrelsen. Før du søger om autorisation, skal du leve op til disse 2 krav:
Du skal have en godkendt, faglig ansvarlig i din virksomhed
Du skal lave et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem
Få en godkendt faglig ansvarlig
Den faglige ansvarlige skal sikre, at der under arbejdet med asbest er korrekt bemanding, og at kollegaerne får den rigtige instruktion. Derudover skal den ansvarlige føre tilsyn med arbejdet med asbest, så det for eksempel overholder asbestreglerne
Du skal ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt, og en godkendelse kræver:
At du er tilknyttet virksomheden i mindst 30 timer om ugen indenfor virksomhedens normale arbejdstid, så du kan sikre instruktioner, bemanding og tilsyn
4-dages AMU-arbejdsmarkedsuddannelse i nedrivning af asbestholdigt materiale, inklusiv den kompetencegivende prøve
Supplerende, kort AMU-arbejdsmarkedsuddannelse med kompetencegivende prøve
Udarbejd et kvalitetsledelsessystem for virksomheden
Et kvalitetsledelsessystem er din virksomheds egenkontrolsystem.
Den skal:
Beskrive hvordan du arbejder med nedrivning af asbestholdigt materiale
Evaluere på, om arbejdets udførelse overholder Arbejdstilsynets regler om arbejde med asbest.
Din virksomhed kan udforme den selv eller få assistance fra en ekstern virksomhed.
Efter udarbejdelsen skal den forhåndsgodkendes af én af de uafhængige kontrolinstanser, som Sikkerhedsstyrelsen har godkendt til opgaven. Du kan på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside holde dig orienteret om, hvilke kontrolinstanser, der er godkendt til opgaven.
Når kvalitetsledelsessystemet er trådt i kraft, er det også kontrolinstansens opgave, at efterprøve systemet løbende.
Sådan forholder du dig nu
Hold dig orienteret hos Arbejdstilsynet og Sikkerhedsstyrelsen. Her kan du finde bekendtgørelser, ligesom du hos Arbejdstilsynet kan få vejledning i, hvordan du får autorisationen.
Hvad med ikke-autoriserede virksomheder?
Fra 1. januar 2025 må ikke-autoriserede virksomheder kun fjerne asbestholdigt materiale, hvis det er en kortvarig opgave. Det kan for eksempel være, når en tagplade skal fjernes.
Vil du vide mere?
Hold dig opdateret på de nye regler
Du kan holde dig opdateret om de nye regler hos Arbejdstilsynet. Vores sikkerhedsspecialister kan også vejlede dig om arbejdet med asbest, inklusiv de nye regler.
Få et overblik over værnemidler
De korrekte værnemidler til arbejde med asbest afhænger for eksempel af, om du skal arbejde ude- eller indendørs. Vi har samlet et overblik over værnemidler, hvor du også kan få mere viden om arbejde med asbest.
Nyeste artiker
6 gode råd til passiv brandsikring
27-05-2025Brug vores 6 gode råd til at komme sikkert gennem processen.
Eftersyn af faldsikringsudstyr: Din guide til lovgivningen
26-05-2025Faldsikringsudstyr er designet til at beskytte dig mod faldulykker, som kan have alvorlige konsekvenser. I Danmark er regelmæssigt eftersyn et lovkrav, som skal sikre, at udstyret fungerer korrekt og kan redde liv i kritiske situationer. Læs med her og få overblik over de lovpligtige opgaver.
09-04-2025Gevindreparation er en essentiel del af vedligeholdelse og reparation i mange industrier. Ved at bruge de rigtige værktøjer og metoder kan du forlænge levetiden på dine komponenter og undgå dyre udskiftninger.
Efter aktivering af denne funktionalitet, er dine login -data (kundenummer og partner antal) gemt som en såkaldt cookie på din lokale filsystem. Vi anbefaler at bruge denne funktion, hvis ingen andre brugere arbejder med denne computer, tablet eller smartphone. I almindelighed foreslår vi: Log ud efter dit køb. Mere information om cookies kan findes i vores data fortrolighedserklæring . "
Hvor finder jeg mit kundenummer?
Du kan finde dit kundenummer på en faktura, følgeseddel eller ordrebekræftelse fra Würth (øverst til højre på første side). Hvis du ikke har nogen af disse Würth-dokumenter ved hånden, skal du blot ringe til vores servicehotline på +45 79 32 31 70. Du kan kontakte os Man-torsdag 07.30-16.30. Fredag 07.30-15.00 (Ikke på helligdage).
Hvis du ikke er Würth-kunde endnu, kan du tilmelde dig online her. Det tager kun et øjeblik. Når vi har gennemgået og godkendt de oplysninger, du har angivet, får du adgang til alle priser og kan afgive ordrer med det samme. Klik på "Tilmeld dig nu" for at komme i gang.
-
-
null
Hvor finder jeg mit brugernavn?
Du modtager dit brugernavn sammen med oplysninger om, hvordan du logger ind på Würth online-shop efter din registrering eller efter aktivering via din kontaktperson i salgsafdelingen. Dette vil blive sendt pr. e-mail til den e-mailadresse, du har angivet. Hvis du ikke har disse oplysninger ved hånden, skal du blot ringe til vores kundeservice på +45 79 32 31 70.
Dit brugernavn
Her kan du tildele et brugernavn til et enkelt login. Det skal være et entydigt navn. Du kan f.eks. bruge din personlige e-mailadresse.
Hvad er adgangskoden, som jeg skal angive?
Du oprettede en adgangskode til Würth-webshoppen, da du blev registreret, eller da du loggede på første gang, eller administratoren for webshoppen i din virksomhed har tildelt dig en midlertidig adgangskode. Adgangskoden skal være på mindst otte tegn og indeholde både tal og bogstaver. Det skal endvidere indeholde mindst fire forskellige tegn. Specialtegn kan ikke bruges. Følgende kan ikke bruges som adgangskode: Dit kundenummer, "wuerth1", "abcdefg".
Husk login data
Efter aktivering af denne funktionalitet, er dine login -data (kundenummer og partner antal) gemt som en såkaldt cookie på din lokale filsystem. Vi anbefaler at bruge denne funktion, hvis ingen andre brugere arbejder med denne computer, tablet eller smartphone. I almindelighed foreslår vi: Log ud efter dit køb. Mere information om cookies kan findes i vores data fortrolighedserklæring . "
Hvor finder jeg mit kundenummer?
Du kan finde dit kundenummer på en faktura, følgeseddel eller ordrebekræftelse fra Würth (øverst til højre på første side). Hvis du ikke har nogen af disse Würth-dokumenter ved hånden, skal du blot ringe til vores servicehotline på +45 79 32 31 70. Du kan kontakte os Man-torsdag 07.30-16.30. Fredag 07.30-15.00 (Ikke på helligdage).
Hvis du ikke er Würth-kunde endnu, kan du tilmelde dig online her. Det tager kun et øjeblik. Når vi har gennemgået og godkendt de oplysninger, du har angivet, får du adgang til alle priser og kan afgive ordrer med det samme. Klik på "Tilmeld dig nu" for at komme i gang.
-
-
null
Hvor finder jeg mit brugernavn?
Du modtager dit brugernavn sammen med oplysninger om, hvordan du logger ind på Würth online-shop efter din registrering eller efter aktivering via din kontaktperson i salgsafdelingen. Dette vil blive sendt pr. e-mail til den e-mailadresse, du har angivet. Hvis du ikke har disse oplysninger ved hånden, skal du blot ringe til vores kundeservice på +45 79 32 31 70.
Dit brugernavn
Her kan du tildele et brugernavn til et enkelt login. Det skal være et entydigt navn. Du kan f.eks. bruge din personlige e-mailadresse.
Hvad er adgangskoden, som jeg skal angive?
Du oprettede en adgangskode til Würth-webshoppen, da du blev registreret, eller da du loggede på første gang, eller administratoren for webshoppen i din virksomhed har tildelt dig en midlertidig adgangskode. Adgangskoden skal være på mindst otte tegn og indeholde både tal og bogstaver. Det skal endvidere indeholde mindst fire forskellige tegn. Specialtegn kan ikke bruges. Følgende kan ikke bruges som adgangskode: Dit kundenummer, "wuerth1", "abcdefg".
YouTube