Kun for erhvervsdrivende  
Kundecase: Ejner Hessel

Scanner afslører sporings- og dækfejl på få sekunder

Værkstedskæden Super Dæk Service har gode erfaringer med en ny type automatisk sporingskontrol og scanning af dæmønster i et projekt med Hunter og Würth, der skal vise bilens sikkerhedsniveau overfor ejeren.

Af Kim Lesanner 21. september 2021

En slags CT-scanner til udmåling af hjul på biler kan man kalde en ny type værkstedsudstyr fra den amerikanske producent Hunter, der på få sekunder giver værksted og bilejer et indblik i bilens sporings- og dæktilstand.

Det har vist sig effektivt hos værkstedskæden Super Dæk Service, der, som led i sin strategiske fokus på sikkerhed og service overfor kunderne, i foråret 2021 indgik et strategisk samarbejde med Hunter gennem virksomhedens danske agentur, Würth, som den første frie værkstedskæde herhjemme.

Super Dæk Service har investeret i det automatiske sporingskontrol- og scanningsystem til dækmønster fra Hunter, kaldet Quick Check Drive og Quick Tread Edge, der lynhurtigt kan foretage en komplet sporingskontrol, give indsigt i dækkenes slitage og sporing på kundens bil.

- Vi ved, at et forkert indstillet styretøj og dybden af dækmønsteret har en effekt på bilens bremselængde og dermed vores kunders sikkerhed. Desuden påvirker sporing også brændstofforbrug og mængden af dækslid. Med vores fokus på at give kunderne sikkerhed og tryghed i deres bilejerskab var det derfor naturligt for os at indgå i et strategisk samarbejde med Hunter og Würth om levering og test af Quick Check Drive samt Quick Tread Edge, siger kommunikationschef i Super Dæk Service, Jens Jakob Kjær Hansen.

Matcher fabriksdata straks

Hunters løsning fungerer ved, at bilens styretøj scannes, når bilen køres ind på værkstedet og kører igennem scanneren, der anvender tre komponenter; en laserscanner, der måler hjulvinklerne, toe og camper, en laserscanner placeret i gulvet, som scanner dækmønsteret, samt fire videokameraer, der filmer bilen i hele processen. I løbet af få sekunder matches data på bilen med originaldata fra bilfabrikken ved hjælp af en lynhurtig cloud-computerløsning.

Systemet genererer en rapport, der kan mailes til kunden eller printes, med et komplet overblik over dækslid, camper og toe samt i hvor høj grad en eventuelt forkert dækslid påvirker bremselængden.

Hurtig dialog med kunden

Efter et halvt år med systemet hos Super Dæk Service i Aalborg Syd har afdelingsleder Jan Aaen og kollegaerne gjort sig mange gode erfaringer med systemet.

- Vi indførte systemet som en gratis service til alle kunder. Når kundens bil køres ind på værkstedet, scannes den automatisk inden for porten. Når vi møder kunden igen kort tid efter i receptionen, har vi en komplet rapport klar, siger Jan Aaen og fortsætter:

- Kunderne har generelt taget meget positivt imod denne ekstra service, som har hjulpet os til at foretage meget hurtigere udmålinger, fordi vi ikke behøver at skulle sætte et sporingsapparat på bilen. Rapporten hjælper os også til at facilitere en god dialog, hvor vi kan gøre kunden klogere på, hvor stor en virkning sporing og mængden af dækmønster har på bremselængden og rådgive dem i, hvordan de kan øge deres sikkerhed med korrekt sporing og undgå at køre på for slidte dæk. Vi kan faktisk vise helt ned i meter, hvor meget bremselængden øges på våd vej, hvis sporingen er forkert, eller dækkene er slidt ned. Så det giver os noget meget konkret at tale om.

Udover at hjælpe kunderne til at højne deres sikkerhed og øge deres bevidsthed om, hvor stor en indflydelse sporing og dækmønster har på vejgrebet, er der desuden gevinster i forhold til miljø og økonomi, ifølge Jan Aaen:

- Korrekt sporing betyder også mindre modstand i dækkene og dermed bedre brændstoføkonomi, komfort og mindre dækslid, hvilket er til gavn for miljøet. Særligt hvis man kører meget. Så her kan vi også komme i en god dialog med kunden i forhold til miljø og økonomi, siger han.

Stadig brug for mekanikertjek

Selvom den nye dækscanner fra Hunter kan lette meget af processen med sporing og måling af dækslid hos Super Dæk Service, tager den ikke arbejde fra mekanikerne. Tværtimod:

- Man kan sige, at vi har fået, hvad man kunne kalde en komplet CT-scanner til hjul. Det er en højteknologisk løsning, der med præcist og objektive målinger giver os meget pålidelige data om nogle symptomer på problemer, vi efterfølgende kan finde årsagen til ved at bruge vores faglighed som mekanikere, siger Jan Aaen og uddyber:

- Så målingen kan ikke stå alene. Vi skal selvfølgelig tjekke bilen grundigt igennem og se, om den forkerte sporing måske kommer af en defekt bøsning, slør i styretøjet, defekte bærearme eller andet. Nu kan vi bare spare en masse tid i forhold til at tjekke tingene manuelt og give kunderne en ekstra service, de sætter pris på.

Bil scannes
Dækdiagnose3
Dækdiagnose3
Kontakt Würth
Kundemodtagelse